Какво не знаем за семената от чия?



Семената от чия са се използвали и като храна и като лекарство още от древните маи, инки и ацтеки. Тази храна се смятала навремето за толкова полезна, че е била по-ценна от златото. Семената от чия са богати на витамини, минерали, антиоксиданти, омега-3 мастни киселини, фибри и витамини. Освен, че са богат източник на хранителни вещества помагат за сваляне на кръвното налягане, балансиране на кръвното налягане и понижаване на холестерола. Чиа, или Salvia hispanica, е цъфтящо растение, разпространено най-масово днес в Мексико и Гватемала. Достига височина до около метър. Чиата има лилави и бели цветове, които в края на всяко стръкче формират грозд и там на групички се намират семената. 
Семената от чиа, според публикация в British Journal of Nutrition , стабилизират нивата на холестерола и триглицеридите и намаляват общото количество натрупани мазнини. 
Тези семена имат способността да абсорбират вода 12 пъти повече от собственото си тегло. Затова консумацията на семена от чиа ще ни помогне да регулираме телесните флуиди и да намали риска от дехидратация. Тъй като семената от чиа ни поддържат хидратирани, те са чудесна добавка към диетата ни, особено ако правим много физически упражнения.
Семената чия имат голям процент фибри, което възпрепятства бързото усвояване на мазнини и захари и по-този начин предотвратяват образуването на мастни депа по тялото. Те имат висока хранителна и енергийна стойност , но в същото време са отлично средство за отслабване, причината е в голямото съдържание на  полезни микроелементи, които насърчават метаболизма и ускоряват изгарянето на мазнините.
Семената от чия имат и някои странични ефекти, които трябва да знаете преди да започнете редовно тяхната консумация. Семената от чия могат да причинят алергична реакция, затова преди да ги опитате за първи път, бъдете предпазливи и умерени. Освен това, те разреждат кръвта - това е особено важно да знаете особено при редовен прием. Също така семената могат да понижат рязко кръвното налягане. При редовна консумация на семена от чия, могат да се появят подуване и газове, това се дължи на факта , че дребните семенца са твърде богати на фибри. Затова е добре да се консумират накиснати, когато омекват и образуват специфичното желе. 

Вижте за какво са полезни семената от чия

За щитовидната жлеза при хипотиреоидизъм или хашимото
Диетолозите препоръчват при отслабена функция на щитовидната жлеза – хипотиреоидизъм, да я активираме чрез консумацията на семена от чия . Яжте от време на време семена от чия, това ще балансира работата на щитовидната жлеза и ще увеличи енергийните постъпления, както и ще блокира опасните възпалителни процеси в тъканите й. Това е особено важно, когато става дума за автоимунното заболяване хашимото. Както знаем, при него решаваща роля играе неправилното "включване" на имунната система срещу собствените тъкани и клетки. Приемът на чия позволява контрол върху тези процеси и облекчаване на състоянието. 

При гастрит и язва
Предварителното накисване на чия е задължително, за да не се получат дразнения на стомашната лигавица. Ако семената са подготвени правилно, те образуват маса, подобна на гел в стомаха. Този органичен гел предпазва стомашната лигавица и не позволява активиране на заболявания от рода на гастрит и язва. Чия улеснява отделянето на шлаки и токсини и балансира чревната перисталтика. Специалистите по хранене припомнят, че по тази причина семената не бива да се консумират неподготвени.

За бъбреците

Принципно приемът им изисква предварително накисване поне за 10 минути; за това време те могат да увеличат обема си 9 пъти. Дребните семена от чия имат способността да поемат огромни количества вода. Този процес продължава и след като семената попаднат в организма – така тялото задържа и освобождава излишните течности и това улеснява бъбречните функции. 

Против рак
Множество изследвания доказват, че чията предотвратява появата на злокачествени клетки и по този начин може да се счита като добър продукт за профилактика на рака. Ако заболяването вече е започнало, приемът на чия  предпазва от появата на метастази и усложнения. 

За сърцето
За чията казват, че е отлично средство за здраво сърце. Както по-горе прочетохте, редовната консумация намалява холестерола, като по този начин се предотвратява рискът от склерозиране на кръвоносните съдове и запушването им с мастни плаки. Приемът на дребните семена подобрява тонуса на кръвоносната система, респективно – храненето на тъканите. 

При стегнат стомах и запек
Вече стана дума за свойството на семената от чия да поемат големи количества вода. Това превръща масата семена в желе, което изпълнява защитни функции за лигавиците на стомаха и червата. Подобрява перисталтиката и спасява от запек. Счита се, че приемът на семена от чия изчиства чревните стени от задържани шлаки. 

При диабет
Консумацията на чия се отразява оздравяващо на болни с диабет от втори тип. Чрез научни изследвания във Великобритания е доказано, че приемът на тези семена оптимизира инсулиновата резистентност и балансира функциите на панкреаса. Превръщането на семената в стомаха и червата в гел забавя усвояването на захарите, което дава по-добри възможности за контрол върху процеса и върху стойностите на кръвната захар.

Семената от чия са калорични – 486 калории на 100 г. В същото време е ясно, че приемът им подпомага свалянето на килограми. Работата е в това, че ако накиснем във вода дневната си доза от семена, след 15-20 минути те ще са увеличили драстично обема си и този процес ще продължи и в стомаха. Така усещането за глад се засища с по-малко храна

В зависимост от това дали чия се използва за профилактика или за лечение – дневната доза може да бъде 1-2 чаени лъжички семена. Не се препоръчва превишаване, за да не се проявят някои от страничните ефекти на храната. За деца дозата е средно половин до една чаена лъжичка. За да няма предозиране, чия се добавя в храните допълнително.

Ако употребявате семена от чия, споделете с нас вашите рецепти и ефекта от тях върху вашето здраве?




КОСА

КОСА
В тази рубрика ще намерите всичко необходимо за вашата коса. Как да я поддържате здрава? Разнообразни идеи за прически за всяка дължина. Модерни и актуални тенденции в цветове и форми. Какви аксесоари за коса да ползвате и много друга интересна и полезна информация.

МОДА

МОДА
В тази рубрика ще научавате всички нови и актуални модни тенденции. Интересни предложения за ежедневен или официален тоалет. Рокли, обувки , бански и всичко друго свързано с модата.

КРАСОТА

КРАСОТА
Всичко за козметиката за лице - грим, пудра, червило, фон дьо тен и други. Тук ще намерите много полезни и интересни съвети за домашно спа - масажи, маски, терапия в домашни условия, грижа за кожата.

СТИЛ

СТИЛ
В тази рубрика ще прочетете много любопитни факти от стила на звездите, модни тенденции за официални, елегантни, бални и булченски рокли. Ще ви разкажем за модните тенденции и облеклото на звезите. Ще прочете и много модни съвети от дизайнерите.

МАНИКЮРИ

МАНИКЮРИ
Тук ще намерите много интересни, модерни, стилни идеи за маникюри. Ще научите много полезна информация, как да се грижите за ноктите и ръцете - домашни маски, продукти за заздравяване и много други. Всичко , което е необходимо да знаете за вашият прекрасен маникюр е тук.

ОБУВКИ

ОБУВКИ
В тази рубрика ще прочетете всичко свързано с обувките. Както много полезни съвети за избора на правилните обувки за вас, така и какви са модните тенденции. Как правилно да съчетавате обувките с тоалета, чантата и аксесоарите.

ЧАНТИ

ЧАНТИ
Всичко за един от най-важните аксесоари за красивата дамска визия - чантата. Как да избираме чанти, съвети, мнения , тенденции. Идеи за съчетания на цветове. Видове и размери чанти. Всичко полезно, интересно, любопитно и модерно свързано с дамските чанти.

АКСЕСОАРИ

АКСЕСОАРИ
В тази рубрика ще намерите всичко за аксесоарите, задължително допълнение към тоалета. Кои са подходящите аксесоари за вашата визия? Тук ще намерите всички модни тенденции , както и как правилно да подбирате допълнението към вашата неотразима визия.

ЗДРАВЕ

ЗДРАВЕ
Всичко свързано със здравето, както на цялото тяло, така и на кожата, косата, ноктите. Полезни съвети от специалисти. Здравословни диети и начин на хранене. Лесни упражнения в домашни условия.